Denne uken har jeg
etterforsket del 2 av romanen Sult av
Knut Hamsun.
Jeg vil ta for meg
sammenhengen mellom boken og perioden den tilhører, modernismen. Jeg vil både
legge vekt på tematikk og virkemidler fra denne delen av romanen.
Del 2 av romanen Sult fra 1890 inneholder flere modernistiske
trekk. I boken bruker Hamsun en subjektiv fortellerstil, og fokuserer på syken
til jeg-personen. Gjennom setninger som
"Det var ikke en tåre i mine øyne, jeg hadde ikke en tanke og ikke en
følelse" og "jeg sultet bittert, ønsket meg død og borte, ble
sentimental og gråt" får Hamsun frem en trist stemning og fremmer en
følelse av meningsløshet ovenfor verden. Den indre tilstanden til jeg personen
er spesielt viktig i denne delen av romanen, hvor jeg-personen ikke har spist
på flere dager, og ser ekstremt negativt på livet. Denne pessimistiske følelsen
til jeg-personen er typisk for modernismes litteratur, hvor forfattere eksperimenterte med forskjellige former for
subjektiv synsvinkel.
Videre er del 2 av
romanen representativ for modernismen ved at den er preget av en viss grad av
dekadanse. Dette kommer frem gjennom skildringene av jeg-personenes ekstreme
livstretthet og en optimisme som stadig avtar i takt med handlingen i denne
delen av romanen. Nedgang og fall i livskvalitet er beskrivende om jeg-personen
på dette stadiet. Svekket tilgang på mat, et sted å bo, menneskelig nærhet og
fysisk kontakt er eksempler på dette. Dette ser vi i setningen "Så var det
altså ikke en ting uforsøkt, jeg hadde gjort alt jeg kunne", hvor
jeg-personens ekstreme livstretthet kommer frem og en fremtidspessimisme
skildres. Del 2 av romanen bryter samtidig med den nedadgående livskvaliteten
(dekadanse), da del 2 av sluttes med en opptur.
Et annet viktig
poeng i den moderne diktningen var at publikum skulle utfordres og gjerne
sjokkeres, gjennom romanen Sult oppnår Hamsun nettopp dette. Romanen ble
blant annet kritisert for å ikke være en roman.
Sult mangler både kronologi, et "plot" og romanen hadde ikke
en vanlig spenningskurve slik leseren var vandt med at romaner hadde. I tillegg
har ikke hovedpersonen et navn, noe som var nytt og fremmed for leseren.
Hamsun kjente godt tradisjonene innenfor faget sitt, men vendte bevisst ryggen
til de gamle komposisjonsprinsippene, dette er et typisk virkemiddel for
modernismens litteratur.
Sult er en modernistisk roman, det er det
ingen tvil om og dette kommer også frem i del 2 av romanen. Modernismen kommer frem både gjennom virkemidlene i romanen, som dekadanse og den
subjektive fortellerstilen. I tillegg er tematikken, romanens tema, gjeldene
for den litterære perioden, som jeg nå har nevnt i dette innlegget.
Eline
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar